گیج فشار چیست
نوشته شده توسط : غریبه

گیج فشار نوعی ابزار دقیق برای اندازه گیری مقدار فشار سیالات است و در سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد. گیج فشار دارای یک فشار سنج دقیق است و در صورت نداشتن این فشار سنج، اگر فشار به طور ناگهانی افزایش پیدا کند، مشکلات زیادی به وجود می آید. با به کار بردن دستگاه گیج فشار، سیستم های هیدرولیک دچار نشتی و همچنین تغییرات ناشی از فشار نخواهند شد. گیج فشار یک حسگر و یک نشانگر دارد و اگر تغییری در این دو ایجاد شود عددی به دست می آید که تغییرات فشار را نشان می دهد. اگر از دستگاه گیج فشار به درستی استفاده نشود، سیستم های قدرت مایع نمی توانند به طور دقیق کار خود را انجام دهند. سیستم هیدرولیکی که در این دستگاه به کار رفته به گونه ایی طراحی شده که قادر است در مجموعه ایی از دامنه های فشار فعالیت داشته باشد. محل نصب گیج های فشار هیدرولیک، اغلب نزدیک به ورودی فشار پمپ می باشد اما با این وجود آنها قابلیت نصب شدن در بخش های دیگر دستگاه مانند زیر شیر کاهش دهنده فشار را دارند. به طور کلی گیج های فشار در سیستم هایی که دارای فشار مایع هستند، به کار برده می شوند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، هر روزه طرح های جدیدی از گیج های فشار وارد بازار می شود و استفاده از آنها روز به روز در حال افزایش است. گیج های فشاری که طراحی دیجیتالی دارند، دارای سیستم عامل های دقیق تری بوده و در نتیجه به راحتی قابل تنظیم می باشند. با استفاده از گیج های فشار، نشتی های حاصل از فشار ، به آسانی قابل کنترل و اندازه گیری هستند. گیج فشار در صنایع مختلف و پالایشگاه ها نقش بسیار مهمی ایفا می کند و از رخ دادن بسیاری از حوادث جلوگیری می کند. زیرا فشار نقش مهمی در واکنش های شیمیایی داشته و با تغییر آن بسیاری از واکنش های شیمیایی نیز دچار تغییر می شود. برای استعلام قیمت گیج فشار با شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

گیج فشار دیجیتال

گیج فشار دیجیتال نسبت به گیج های فشار عقربه ایی، بسیار دقیق تر بوده و در نتیجه نتایج به دست آمده را با کیفیت بهتری گزارش می دهد. گیج فشار دیجیتال به خاطر دقیق بودنش، در صنایع زیادی استفاده می شود. گیج فشار دیجیتال در واقع نوعی ابزار دقیق است و برای اندازه گیری و سنجش فشار، از مکانیزم های زیادی مانند مکانیزم دیافراگمی، سیتم بیلوز، المنت و لوله بوردن استفاده می کند. بزرگترین مزیت گیج فشار دیجیتال نسبت به گیج های فشار عقربه ایی این است که این گیج نتایج به دست آمده را دقیق تر نشان می دهند، در نتیجه در صنایعی که حساسیت بیشتری در آنها وجود دارد، بهتر است از گیج فشار دیجیتال استفاده شود. از آن جایی که فشار نقش مهم و قابل توجهی در واکنش های مختلف دارد، به کار بردن گیج فشار دیجیتال نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می کند. گیج فشار دیجیتال دارای یک مبدل و همچنین یک ترانسدیوسر است و این ترانسدیوسر اطلاعات مکانیکی و آنالوگ را به داده های دیجیتالی تبدیل می کند. در حقیقت می توان گفت نیروی وارد شده بر سنسور دستگاه، در حقیقت فشار است و در مبدل به اختلاف پتانسیل و شدت جریان خروجی تبدیل می شود. در نتیجه اطلاعات به دست آمده به صورت واضح  و به شکل داده های دیجیتالی نمایش داده می شود. یکی دیگر از مهمترین مزیت های گیج فشار دیجیتال این است که این گیج می تواند به راحتی به سیستم های دیگر و سیستم های انتقالی متصل شود و به همین دلیل قادر است مانند یک تراتسمیتر فشار کار کرده و نتایج به دست آمده را به اتاق کنترل گزارش نماید. در نتیجه زمانی که اپراتور در اتاق کنترل نیست، نتایج به دست آمده به طور مستقیم وارد اتاق کنترل می شود.

گیج فشار خشک

گیج فشار خشک یکی از رایج ترین فشار سنج ها است و در پروژه های تاسیساتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. درون گیج فشار خشک خالی است و عقربه نمایشگر آن، فشار سیال را نشان می دهد. گیج های فشار سنج خشک، با توجه به لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به آنها وصل شده است، همیشه لرزش دارند و به همین دلیل عقربه های فشار هم در اثر لرزش دچار ارتعاش می شوند و در نتیجه نمی توانند عدد دقیقی از فشار سیال را گزارش دهند. گیج فشار خشک FG ابزاری برای اندازه گیری فشار است و در واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. با توجه به این که اندازه گیری فشار اهمیت زیادی دارد، برای اندازه گیری و سنجش آن باید از تجهیزات بسیار دقیق استفاده شود. گیج های فشار در جنس های مختلفی طراحی و تولید می شوند. به طور کلی بدنه گیج های فشار از استیل، آلمینیوم یا کروم تولید می شود. بدنه گیج های فشار خشک معمولاً از جنس آلمینیوم بوده و در بیشتر موارد به رنگ مشکی ساخته می شود ولی گیج های روغنی در بیشتر مواقع از جنس پورت برنجی بوده و بدنه آن آب کوروم استیل می باشد. یکی از نکات قابل توجه در مورد گیج های فشار این است که لنز یا صفحه آنها معمولاً از جنسی متفاوت تولید می شود و برای ساخت آنها نیز شیشه یا طلق به کار برده می شود.

بزرگ ترین تفاوتی که بین گیج فشار خشک و گیج فشار روغنی وجود دارد، مایع روغنی شکل درون گیج روغنی است. در گیج های روغنی ماده ایی به نام گلیسیرین مورد استفاده قرار می گیرد در حالی در گیج های خشک این ماده استفاده نمی شود. گلیسیرین به خاطر شفاف بودنش، در داخل دستگاه گیج فشار روغنی استفاده می شود. یکی دیگر از تفاوت هایی که این دو گیج با هم دارند، قیمت آنها است. در حقیقت می توان گفت گیج های فشار خشک نسبت به گیج های فشار روغنی قیمت ارزان تری داشته و مقرون به صرفه تر هستند.

گیج فشار روغنی

گیج فشار روغنی یا پرشر گیج روغن نوعی دستگاه فشار سنج عادی و یکی از انواع ابزار دقیق محسوب می شود. محفظه ایی که فشار این دستگاه را نمایش می دهد، دارای نوعی ماده روغنی شکل است و این ماده روغنی، به کیفیت اندازه گیری دستگاه کمک بزرگی می کند. روغن به کار رفته در دستگاه گیج فشار روغنی، باعث می شود که قطعات داخلی دستگاه کارکرد بهتری داشته باشند و درنتیجه دچار اصطحکاک نشوند. در اطراف عقربه گیج روغنی، نوعی سیال گرانرو وجود دارد و از لرزش های احتمالی در حین اندازه گیری فشار جلوگیری می کند. این سیال، کیفیت و عملکرد گیج فشار روغنی را تا حد زیادی افزایش می دهد. نحوه اندازه گیری فشار در گیج های فشار روغنی، مانند ابزارهای دیگر مثل ترانسمیتر فشار و سوئیچ فشار می باشد. سنسوری که در این نوع دستگاه به کار رفته است، نوعی لوله بوردن است. در حقیقت می توان گفت سنسور فشار این دستگاه، قادر است میزان فشار را مشخص کند و در نهایت به وسیله مبدل و ترانسدیوسر، نتایج به دست آمده به صورت حرکت عقربه در صفحه نمایش دستگاه نشان داده می شود. با توجه به وجود مواد روغنی از جمله گلیسیرین که در گیج های فشار روغنی وجود دارد، دقت این دستگاه در اندازه گیری فشار بسیار دقیق است. به خاطر وجود روغن موجود در دستگاه، عقربه هیچ لرزشی نخواهد داشت و به همین دلیل فشار خیلی دقیق نشان داده می شود. گیج فشار روغنی انتخاب خوبی برای صنایع حساس و حوزه های مختلف آزمایشگاهی بوده و در این صنایع از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. روغنی که در محفظه این دستگاه وجود دارد علاوه بر این که لرزش عقربه را می گیرد، قادر است کار بخش داخلی دستگاه را تمیز کرده و همچنین آن را روانکاوی کند.





:: برچسب‌ها: گیج فشار چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: